DEKRA: Jakie są Twoje doświadczenia z trzech ostatnich miesięcy zdalnego nauczania?
Piotr Błoński: Przeprowadziłem tysiące dni szkoleniowych i audytorskich w formie stacjonarnej. Zdarzało się, że prowadziłem webinary on-line, ale typowe zdalne szkolenia uruchomiliśmy w DEKRA od końca marca 2020. Na początku nie byłem pewny, jak je robić. Założyłem, że zmieni się forma, a nie treść.
Uważam, że jeśli trener ma dobrze opracowane szkolenie stacjonarne, dobrze się czuje w temacie, jest ekspertem, to jest podstawa, żeby zacząć działać on-line. Po prostu trener musi wiedzieć, czego chce nauczyć, co chce przekazać, a potem mieć swój pomysł na zajęcia on-line.
Na szkoleniach on-line zastosowałem takie same lub podobne ćwiczenia, jak na szkoleniu stacjonarnym. Wykorzystałem swoje najlepsze doświadczenia, czyli to, co się sprawdza na sali szkoleniowej. Oczywiście sposób rozmowy z uczestnikami, dyskusja w grupach, interakcja przebiegają inaczej, ale ostatecznie mogę potwierdzić, że ludziom się spodobało uczenie zdalne. Wskazywali, że osobiście mają większą swobodę. Mogą np. odejść od komputera, a bezpośrednio po szkoleniu zajmują się swoimi sprawami. Mają czas dla siebie.
Wg mnie kluczowe są sprawdzone ćwiczenia. Moim indywidualnym pomysłem jest to, aby wykonać pierwsze ćwiczenie wspólnie z grupą. To ośmiela uczestników i bardzo się podoba. Wszyscy uczą się na jednym case study. Następnie przekazuję grupie inne case study - do indywidualnego rozwiązania, ale z wykorzystaniem tego, co omówiliśmy podczas wspólnego ćwiczenia. Uczestnicy mogą w ten sposób uczyć się poprzez osobiste doświadczenie. Na koniec omawiamy wyniki prac, oczywiście w atmosferze zaufania.
Do swoich zajęć wprowadziłem unowocześnienia, które umożliwia system do szkoleń on-line. Przykładowo, robimy automatyczne testy wiedzy, ankiety, quizy, które uatrakcyjniają szkolenie. Testy od razu generują wyniki, co zaspokaja potrzeby uczestników i daje trenerowi informację zwrotną o poziomie wiedzy grupy.
DEKRA: A jak sobie poradziłeś z wyzwaniem nauczania auditowania przez internet? Wiem, że takie zajęcia też prowadzisz.
Piotr Błoński: Tu jest pewien mankament aktywności w zespołach. Szczególnie dotyka on otwartych grup on-line, gdzie uczestnicy reprezentują różne branże. Trzeba zbudować balans nauczania w grupie, ale tak, aby każdy pracował indywidualnie, dla siebie.
Oczywiście ćwiczymy audit wewnętrzny. Dzielę go na etapy, żeby łatwiej było ćwiczyć przez Internet przejście przez cały proces auditu. Na początek to jest „suche audytowanie”. Potem uczestnicy otrzymują case study do indywidualnego przygotowania auditu na podstawie swojego stanowiska pracy oraz otwarte formularze do wypełnienia. Następnie omawiamy wyniki. Uczestnicy audytują się także nawzajem.
DEKRA: Czyli, czy Twoim zdaniem można się uczyć przez Internet?
Piotr Błoński: Nie ma różnicy, jeśli chodzi o efektywność takich szkoleń. Warunkiem jest ciekawa treść i praktyczność szkolenia. Jasne jest, że przy natłoku trudnych, nowych pojęć i informacji uczestnicy się szybciej zmęczą. Rozwiązaniem jest dzielenie materiału na mniejsze części. Na podstawie moich doświadczeń mogę powiedzieć, że ludzie wytrzymują kilkudniowe uczenie się przez Internet, angażują się, nie mają problemu z aktywnością przez całe szkolenie. Moim zdaniem dużo zależy od prowadzącego, od jego energii. Jeśli warunek trenera z pasją jest spełniony, to zaciekawi on uczestników, i będą zadowoleni ze szkolenia.
Piotr Błoński ma wieloletnie doświadczenie w roli auditora, trenera, eksperta i konsultanta ds. systemów zarządzania.
Szkolenia, które zmienią Twoją karierę