DEKRA: Jakie są Twoje doświadczenia z trzech miesięcy zdalnego nauczania w porównaniu do wielu lat nauczania tradycyjnego?
Maciej Żydzik: Z jednej strony można powiedzieć, że w sensie przekazania informacji szkolenie online niewiele różni się od szkolenia stacjonarnego. Jednakże z punktu widzenia trenera różnice są znaczące. Należy pamiętać o odpowiednim przygotowaniu do szkolenia, np. o sprawdzeniu działania sprzętu, szybkości transferu, odpowiednim miejscu i naświetleniu. Już samo przygotowanie do szkolenia wymaga od trenera zaangażowania i przemyślenia planu szkolenia, bo ten sam zakres tematyczny przy szkoleniach online trwa zdecydowanie dłużej.
Kolosalne znaczenie ma również liczba uczestników szkolenia. Podczas szkolenia online trener musi pamiętać o nawiązaniu kontaktu z uczestnikami i podtrzymywaniu uwagi z duża większą częstotliwością i zaangażowaniem, niż przy szkoleniach online. Częstą praktyką jest stosowanie tzw. energizerów, czyli przerywników, np. ciekawa anegdota lub króciutki quiz. Należy zwrócić baczną uwagę na przesyłanie dźwięku, ponieważ zdarza się, że głos przychodzi z opóźnieniem i jako trenerzy musimy o tym pamiętać.
DEKRA: Jaki masz patent na nauczanie on-line setek wymagań norm żywnościowych?
Maciej Żydzik: Przede wszystkim pamiętać cały czas o zaangażowaniu uczestników w szkolenie i podtrzymywaniu komunikacji z uczestnikami. W przypadku większej liczby osób na szkoleniu zdarza się, że kamerki ze względu na szybkość transferu są wyłączone. Prowadzący musi o tym pamiętać, bo ma się wrażenie, że mówi się do samego ekranu monitora. Jest to oczywiście spory problem dla trenera, bo dodatkowo dochodzą bodźce zewnętrzne, które mogą przeszkadzać obu stronom.
Przekazanie wymagań norm żywnościowych w sposób atrakcyjny dla odbiorcy nie jest łatwe. Moim patentem jest pokazanie ich spełnienia w praktyce, na sporej liczbie przykładów, co w dużym stopniu ułatwia zrozumienie ich przez uczestników.
DEKRA: Jakie są Twoim zdaniem przewagi nauczania zdalnego, i jakie są przewagi nauczania stacjonarnego?
Maciej Żydzik: Na pewno więcej możliwości technicznych może być wykorzystanych przy szkoleniu online. Na rynku istnieje wiele różnych programów, które pozwalają w sposób szybki i prosty przekazać wiedzę, jak również zaangażować uczestnika w szkolenie. Są to np. mapy myśli , quizy, konkursy, czy też udostępnienie ekranu użytkownika innym użytkownikom.
Przy szkoleniach stacjonarnych łatwiej nawiązać kontakt z uczestnikami, widząc na bieżąco ich reakcje, zainteresowanie lub znużenie. Łatwiej prowadzić dyskusje, czy omawiać dany problem, ale przy odpowiedniej moderacji szkolenia ten problem również udaje się rozwiązać.
DEKRA: Czy chciałbyś coś dodać w podsumowaniu?
Maciej Żydzik: Zaangażowanie trenera, o którym wspomniałem wcześniej, powoduje, że szkolenia online są bardziej wyczerpujące. Mogą jednak stanowić również wyzwanie i zdobycie dodatkowego doświadczenia dla trenera, co wydaje się bezcenne.
Maciej Żydzik jest ekspertem w dziedzinie systemów zarządzania bezpieczeństwem żywności. Od blisko 20 lat realizuje szkolenia i audyty dla firm i osób związanych z branżą spożywczą.
Szkolenia, które zmienią Twoją karierę