System zarządzania jakością zgodny z ISO 9001 pomaga utrzymać wysoką jakość oraz bezpiecznie zarządzać organizacją, zwiększając zadowolenie klientów i efektywność działań. Wdrażając go z pomocą DEKRA, osiągniesz lepsze wyniki i wzmocnisz swoją pozycję na rynku.
System zarządzania jakością [SZJ] zgodny z międzynarodową normą ISO 9001 stanowi skuteczne narzędzie do utrzymania i podnoszenia jakości w organizacji oraz zarządzania nią w bezpieczny sposób. Jako część systemu zarządzania organizacją, SZJ swoim zasięgiem obejmuje daną organizację oraz wszystkie strony zainteresowane jej działalnością jak np. udziałowców, pracowników, dostawców. System zarządzania jakością ISO 9001 kładzie nacisk na zarządzanie ryzykiem i szansami organizacji oraz uwzględnia zmiany klimatyczne w kontekście działania firmy. Wymagania systemu zarządzania jakością są adresowane do każdej branży i wszystkich organizacji, które pragną zaprezentować wysoki poziom zarządzania i obsługi klienta.
Brak wdrożenia systemu zarządzania jakością może prowadzić do licznych problemów, takich jak: niska jakość produktów i usług, niezadowolenie klientów, oraz wysokie koszty związane z błędami i reklamacjami. Organizacje wdrażając system zarządzania jakością według normy ISO 9001 mogą znacząco poprawić swoją efektywność, konkurencyjność oraz zadowolenie klientów i pracowników, a także zauważyć korzyści takie jak:
ISO 9001:2015 – Quality management systems – Requirements
PN-EN ISO 9001:2015-10 – Systemy zarządzania jakością - Wymagania
Norma ISO 9001 zawiera wymagania dla wdrażania i doskonalenia oraz certyfikacji systemów jakości. Wymagania dotyczą całej organizacji: kierownictwa, pracowników, dostawców. Celem jest zwiększanie zadowolenia klientów oraz poprawa systemu zarządzania.
ISO 9000 – Quality management systems - Fundamentals and vocabulary
PN-EN ISO 9000:2015-10 – Systemy zarządzania jakością. Podstawy i terminologia
Norma ta stanowi wprowadzenie dla norm dotyczących zarządzania jakością. Opisuje podstawy systemów
zarządzania jakością oraz definiuje terminy. Odgrywa ważną rolę w rozumieniu i stosowaniu zasad
systemu zarządzania jakością.
ISO 9004 – Managing for the sustained success of organization. A quality
management approach
PN-EN ISO 9004:2018-06 – Zarządzanie jakością - Jakość organizacji - Wytyczne osiągnięcia
trwałego sukcesu
Ta norma zawiera wytyczne dotyczące doskonalenia systemu zarządzania jakością. Jest ona dedykowana organizacjom, które posiadają już wdrożony system zarządzania jakością.
Istnieją trzy sposoby wdrożenia systemu zarządzania jakością ISO 9001. Decydując się na jeden z nich, organizacja powinna określić dostępne zasoby oraz ustalić optymalny czas realizacji, aby wybrać najbardziej odpowiednią metodę wdrożenia.
Najbardziej kompleksowa i wygodna metoda wdrożenia systemu zarzadzania jakością. Konsultanci DEKRA współpracują z kluczowymi pracownikami firmy, pomagając w planowaniu i wdrażaniu rozwiązań zgodnych z ISO 9001. Dzięki temu minimalizuje się ryzyko błędów wdrożeniowych, a proces wdrożenia jest szybki i efektywny. Eksperci DEKRA dbają o zgodność rozwiązań z najlepszymi praktykami, co zwiększa zaangażowanie i zrozumienie pracowników. Wspólne podejmowanie decyzji i organizowanie warsztatów przyczyniają się do lepszego rozumienia wdrażanych rozwiązań.
DEKRA Polska świadczy profesjonalne usługi doradcze i wdrożeniowe z zakresu zarządzania jakością, pomagając firmom w osiągnięciu certyfikatu ISO 9001.
Metoda ta jest bardziej ekonomiczna, a jednocześnie zapewnia solidne przygotowanie pracowników. Szkolenia DEKRA z zakresu zarządzania jakością pozwalają na szybkie zapoznanie się z normą ISO 9001, co zwiększa świadomość i zaangażowanie pracowników. Trenerzy DEKRA dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem, pomagając w zrozumieniu zasad funkcjonowania systemu i rozwiązywaniu problemów, bez narzucania konkretnych rozwiązań. Pracownicy otrzymują certyfikaty ukończenia szkoleń, co potwierdza ich kompetencje. W tym modelu znacznie większe jest prawdopodobieństwo, że przyjęte rozwiązania systemowe będą optymalne i co ważne pozytywnie ocenione przez jednostkę certyfikacyjną (dzięki wiedzy i doświadczeniu trenera).
Najtańsza metoda, jednak wymaga dużego zaangażowania pracowników i samodzielnego przełożenia wymagań normy ISO 9001 na konkretne rozwiązania. Brak doświadczenia i wsparcia zewnętrznego może prowadzić do licznych błędów i konieczności korekt, co zwiększa obciążenie czasowe i koszty wewnętrzne. Pracownicy muszą sami zdobyć wiedzę z dostępnych źródeł, co może być czasochłonne i mniej efektywne. Tworzony system zarządzania jakością może wymagać licznych korekt, co wpływa na niepewność, czy przyjęte rozwiązania będą zaakceptowane przez jednostkę certyfikującą ISO 9001.
Planujesz wdrożenie ISO 9001 lub doskonalenie systemu zarządzania jakością? Skontaktuj się z przedstawicielem Zespołu Doradztwa i Szkoleń DEKRA Polska.